Scanias Automobil och Skridskomedaljen från 1895

Ibland så dyker det upp oväntade svängar när man forskar sina medaljer. Jag har haft en tidig idrottsmedalj liggande länge, aldrig tagit tag i forskningen. Det var en snygg medalj med graverad text över en OK idrottsprestation 1895. Det räckte. Men nyfikenhet är en kliande känsla och med de verktyg som finns är det omöjligt att motstå frestelsen att klia tillbaka.

norden

Skridskosällskapet Norden I Göteborg 1893; 3de Pris R[einhold] Thorssin Hastighetsåkning 1500 m 3 m 18 3/2 95

Vädergudarna var på idrottarnas sida lördagen 2 februari 1895 då skridskosällskapet Norden anordnade tävlingar i konst-, figur och hastighetsåkning för juniorer. Idrottandet skulle fortsätta dagen efter med en ”allmän svensk skridskotäflan”, underförstått tävling för seniorer. Måndagens upplaga av Göteborgs Aftonblad hyllade bägge dagarnas tävlingarna, om än något undanstoppat på sidan 4; både vädret och publiktillströmningen bedömdes som lyckat. Men det var under söndagen 3 februari, under den allmänna svenska täflingen, som medaljen på bloggen utdelades för. Skridskoåkarnas hastighetsmomentet hade två distanser 1500 m och 5000 m, Thorssin ställde upp i bägge. Det längre loppet kom han på fjärde plats av fyra tävlande. Bättre gick det i 1500 m:s loppet där han kom trea, bara tre sekunder från ettan. När idrottskampen var över så gick alla inblandade för att fira på Valand med en middag. Medaljer och priser planerades att delas ut följande lördag, även det på festvåningen. Onekligen en tidstypisk idrottshändelse; få deltagare i övre medelklass och högre, medaljutdelning med graverade medaljer och inte minst en avslutande middag.

Reinhold Thorssin 1900

Reinhold Thorssin 1900, Tekniska museet [beskuren]

Så långt den skridskoåkande delen av den här texten. Men hur kopplas det till Scanias automobil av modell 1902? Jo, på ett väldigt direkt sätt: Reinhold Thorssin var en av personerna som senare skulle konstruera en av de första bilarna i Sverige. ”Scania-Automobil, lätt promenadvagn för fyra personer 6 hk. 2 hastigheter fram, 1 back”, som ritningen beskrev den. Idag är väl Thorssin en doldis. Men han kanske borde ha lite större uppmärksamhet som är en av de som utgör grunden för Sveriges industri, det som finns kvar.

Troligen tack vare hans insats för bilindustrin så var det lätt att hitta ett fotografi av honom. Det är man inte bortskämd med som medaljsamlare, fast det håller så smått att förändras genom ökande digitalisering. Det är en skön känsla när ens kliande blir rikt belönat. Men bekymret med att riva i sin nyfikenhet är att kliandet ofta bara blottar fler ställen och fler frågetecken som borde åtgärdas. Forskning i historia är sannerligen ett Sysifosarbete.

Om medaljBlogg

Faleristiker med intresse av kunskap.
Detta inlägg publicerades i Idrottsmedalj, Medaljörer, Medaljer och märktes , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.