Turistskidlöparmärket / Milmärket

Den trogne läsaren av medaljBlogg vet att jag inte har en dogmatisk inställning till bärbara utmärkelser. Av nämnda anledning dyker det ibland upp lite nålmärken (snart…) eller idrottens prestations- och propagandamärken. Det som ansetts vara så viktigt att man tvunget ska visa andra genom att bära det på sina kläder får plats i bloggens inriktning. Den här gången är det turistskidlöparmärket.

På 30-talet börjar det som senare ska bli en märkeshysteri i Sverige. Alla vill ha något på kläderna som visar vad man gjort och varit. På en del turiststationer hörs önskemål om att kunna erbjuda gästerna möjlighet att ta ungdomens skidmärke. Besökarna var för gamla och ur form för att ta skidlöparmärket. Ingen tyckte det var en bra idé, men L.G. Säf föreslog då ett särskilt turistskidlöparmärke. Både Skidförbundet och Skidfrämjandet ställde sig bakom idé och märket instiftades 1932 för att börja tas vintern följande år.

milm

Turistskidmärket [Sporrong], Milmärket [Westins] och Milmärket [Sporrong]

Kraven för att ta ett märke var att man måste fyllt 16 år och herrar/damer skulle åka milen på 1h 5min/1h 20min. Inte lika hårt som manliga skidlöparmärkets 3 mil på 3 h. Framgången uteblev och märkestagandet blev dåligt. Anledningen till det ansågs vara ordet ”turist” som hade en avskräckande effekt på sportigt folk. Så efter bara fyra år bytte man namnet till ”Milmärket”. Namnbytet ökade intresset och 1950 hade ca 20 000 märken erövrats.

Om medaljBlogg

Faleristiker med intresse av kunskap.
Detta inlägg publicerades i Idrottsmärke och märktes , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.